Ohita navigaatio

AKOL:n opintomatka Sloveniaan, Ljubljanaan 12.-15.9.2018

12.9.2018 keskiviikko

Kaiken kaikkiaan 28 innokasta aktiivitoimijaa lähti matkaan sateisesta Helsingistä aikaisin aamulla. Finnairin sinivalkoiset siivet veivät meidät 2½ tunnissa aurinkoiseen ja lämpöiseen Sloveniaan.  Laskeuduimme Slovenian pääkaupungin Ljubljanan lentokentälle, missä matkaoppaamme Sari meitä jo odotteli.

Puolen tunnin linja-automatkan jälkeen olimme Hotel Lev:ssä joka oli majoituspaikkamme seuraavat 3 yötä. Ihan ensin menimme syömään paikallista lounasta, saamamme palvelu oli erinomaista ja ystävällistä.  Lounaan jälkeen meillä olikin jo ensimmäisen opintomatkakohteemme aika.

Päivän vierailukohteena meillä oli SVIZ ( Estus) joka on Slovenian suurin julkisen sektorin työntekijöitä edustava ammattiliitto.  Jäseniä liitolla on 39 000 ja he työskentelevät kaikkien koulutusalojen kirjolla. N. 70% opettajista kuuluu tähän kyseiseen liittoon. Sloveniassa on ilmainen koulutus yliopistoon saakka. Koulutuksesta on leikattu ja sitä halutaan yksityistää. Koulutusjärjestelmä muistuttaa hyvinkin paljon Suomen koulutusjärjestelmää.

Illalla nautimme noin tunnin mittaisella jokiristeilyllä kauniista maisemista ja saimme samalla kuulla Ljubljanan historiaa.  Risteilyn jälkeen pääsimme nauttimaan hyvää paikallista ruokaa, tunnelmaa ja ystävällisyyttä. Lämpö suosi meitä ensimmäisen päivän ajan, koska lämmintä oli +28 astetta ja saimme vaihtaa kesäisempää asustetta päälle.

13.9.2018 torstai

Opintomatkamme toisen päivän aamuna suuntasimme kohti pientä Celjen kaupunkia, joka sijaitsee n. 70 km päästä Ljubljanasta koilliseen.  Vierailukohteenamme oli Solski Center Celje (School Center of Celje), jossa voi opiskella toisen asteen yleissivistävässä ja ammatillisessa, korkea-asteella sekä aikuiskoulutuksessa. Oppilaitos on myös erittäin aktiivinen kehittämistehtävissä koordinoiden useiden miljoonien budjetin omaavia hankkeita.

Vierailun aluksi oppilaitoksen johto kertoi Solski Center Celjesta ja Slovenian koulutusjärjestelmästä (josta meille kerrottiin matkan aikana neljästi).  Vastavuoroisesti Tuovi Manninen OAJ:sta kertoi slovenialaisille Suomen koulutusjärjestelmästä. Totesimme, että Slovenian ja Suomen koulutusjärjestelmät ovat pääsääntöisesti samanlaisia.

Pääsimme tutustumaan koulun eri koulutusaloihin vieraillen oppitunneilla.
AKOLin hallituksen jäsen Aki Leppälä kokeili hitsaustaitojaan ja hienosti se meni!
Opiskelijat näyttivät meille mekatroniikan taitojaan. Tyttöjä emme juuri nähneet tässä teknologiaan painottuvassa oppimisympäristössä.
Opintomatkamme oppaana toimi Sari Turunen, joka kuvassa kokeilee ompelua.
Vierailun mielenkiintoisinta oli nähdä Solski center Celjen  oma TV- ja radiostudio, jossa tutustuimme lisätyn todellisuuden mahdollisuuksiin opetuksessa. Kuvassa  Kimmo Salakka alkaa pian opiskella oluen valmistamista virtuaalisesti.

Päivän päätteeksi pääsimme vielä tutustumaan Celjen kaupunkiin ja linnaan. Maisemat olivat upeita!

14.9.2018 perjantai

Kolmas päiväkin opintomatkalla Ljubljanassa valkeni aurinkoisen lämpimässä säässä. Lämpötila oli edellisinä päivinä kohonnut +28 asteeseen, joten taas oli tiedossa helteinen opintopäivä.

Päivän ohjelmassa oli tutustumiset kahteen eri oppilaitokseen ja yhteinen illallinen korkealla mäellä sijaitsevassa Ljubljanan linnassa.

Lähdimme hotellilta kello 9:00 kohti ensimmäistä oppilaitosta. Välimatka oli sopivan lyhyt, joten teimme matkan jalkaisin kohti Solski center Ljubljanaa (School Center of Ljubljana).

Laitoksen vahtimestari/vartija oli meitä vastassa ulkona ja hän ohjasi meidät luentosaliin, jossa oppilaitoksen edustaja kertoi meille SCL:n toiminnasta. Kouluja on 5, ne työllistävät 153 opettajaa ja oppilaita on niissä yhteensä noin 1500.

Esitysten jälkeen lähdimme kiertelemään oppilaitosta ja tutustumaan sen eri osastoihin. Puutyöosasto tarjosi hyvät puitteet nuorille opiskelijoille, pitemmälle edenneet rakentavat oman PC kotelon.

Toinen tutustumiskohteista oli Cene Stupar (Ljubljana Public Education Centre). Oppilaitos sijaitsi toisella puolella kaupunkia, joten käytimme julkisia kulkuvälineitä siirtyäksemme oppilaitoksen tiloihin. Jo vuodesta 1959 lähtien Cene Stupar koulutuskeskus on toiminut Ljubljanassa.

Koulutuskeskus työllistää 27 kokoaikaista työntekijää ja 125 osa-aikaista opettajaa.  Vuositasolla osallistujia eri koulutuksiin koulutuskeskuksella on yli 8000.

Cene Stupar on Slovenian yksi suurimmista aikuiskoulutusorganisaatioista, jossa koulutuksia tarjotaan aikuisille suunnatusta perusopetuksesta ja ohjauksesta aina ammatillisiin tutkintoihin saakka. Toiminnan ajatus on, että koulutus on tarkoitettu kaikille. He tekevät yhteistyötä yritysten ja eri järjestöjen kanssa.

Päivä oli pitkä, mutta tarjosi samalla antoisan ja mielenkiintoisen näkemyksen kahdesta erilaisesta koululaitos organisaatiosta. opuksi kävimme vapaata keskustelua ja nautimme isäntien vieraanvaraisuudesta.

AKOL kiitti vielä lopuksi vieraitaan pienellä muistamisella.

Päivän päätteeksi suuntasimme koko opintomatkaporukalla korkealle Gostilda Na Graduun, jossa meillä oli erinomainen illallinen hyvässä seurassa.

15.9.2018 lauantai

Opintomatkan viimeinen päivä oli jokaiselle varattu omaehtoiseen kulttuuritarjontaan. Ryhmämme hajaantui kuka mihinkin ympäri Ljubljanaa. Hotellin lähellä oleva Tivoliparkissa sai tehdä mukavan kävelyretken kauniissa maisemissa. Myös Ljubljanan linnan takamaastot tarjosivat vaihtelevaa retkeilymaastoa. Joen vartta pitkin oli mukava käveleskellä ja nauttia lämpimästä säästä ja pistäytyä joenrantakahvilassa. Matkamuistoja jokainen löysi varmasti matkalaukkuunsa paikallisista putiikeista.

Lauantai oli tarjolla myös markkinahumua torilla. Opintomatka oli mukava päättää vaikkapa lounaaseen rantaterassilla. Maa ja kaupunki viehättivät ja moni haaveilikin palaavansa näihin maisemiin. Meille jäi käsitys Sloveniasta puhtaana, ystävällisenä ja rauhallisena maana. Jokaisessa paikassa missä kävimme, pärjäsi englannin kielellä oikein hyvin. Oppilaitokset ottivat meidät sydämellisesti vastaan ja oli mieltä avartavaa päästä tutustumaan Slovenian aikuiskoulutuksen kenttään. Olemme taas monta ajatusta rikkaampia.

Lämmin kiitos kaikille osallistuneille!
Aikuisopettajien liitto AKOL ry:n hallitus

Tapahtuma | 25.6.2024

SuomiAreena 2024 Porissa

Yhdistyksemme

Aikuisopettajien liitto AKOL ry:n tehtävänä on toimia aikuisopetuksen alalla toimivan jäsenistönsä oikeuksien, taloudellisen ja sosiaalisen aseman turvaamiseksi sekä ammatillisen ja järjestöllisen osaamisen kehittämiseksi.

Yhdistyksemme toimintaa hoitaa yhdistyksen puheenjohtaja ja hallitus. Aikuisopettajienliitossa on jäsenenä n. 1800 aikuisopettajaa ja -kouluttajaa jäsenyhdistyksissä.