Ohita navigaatio

Matkakertomus AktiiviOPET 2019 -seminaariristeilyltä 23.-25.8.2019

Matkani AktiiviOPET 2019 -seminaariristeilylle alkoi yhdessä Tampereen aikuisopettajat ry:n hallitusjäsenten Johanna Oittisen ja Juhani Jussilan kanssa Tampereen rautatieasemalta klo 14:02 lähtevän junan kyydissä. Junamatka sujui leppoisasti rupatellen ja maisemia silmäillen. Olimme kaikki iloisia tulevasta seminaariristeilystä. Perillä Helsingissä olimme hieman puoli neljän jälkeen. Ensimmäiset tutut seminaariosallistujat bongasimme jo rautatieaseman taksijonossa ja tervehdimme heitä pikaisesti. Katajanokan satamassa Viking Linen terminaalissa olimme hieman neljän jälkeen. Terminaalin aulassa meidät toivotti tervetulleeksi risteilylle Airi Aikio. Häneltä saimme hyttikortit, jotka samalla toimivat meidän matkalippuina sekä vielä viimeisimmät ohjeet, mihin laivalla menemme.

Saimme kävellä suoraan laivaan. Olimme sopineet Johannan kanssa, että jaamme hytin keskenämme. Meidän hytti sijaitsi laivan viidennessä kerroksessa. Veimme pikaisesti tavaramme hyttiin, minkä jälkeen lähdimme M/S Mariella Coffee & Joy -kahvilaan syömään välipalaa. Tästä siirryimme suoraan 8. kerroksen Conference tiloihin, missä Elina Byckling oli meitä vastassa ja ohjeistamassa. Laivan Conference tiloihin oli järjestetty välipalatarjoilua samaan aikaan, sekä AktiiviOPET -seminaariin, että myös silmälääkäreiden -seminaariin osallistuville. Eväät taisivat joillakin mennä sekaisin ja innokkaimmat AktiiviOPET -seminaariin osallistujat käväisivät myös silmälääkäreiden luennolla. Opettajat ovat tunnetusti uteliasta väkeä. Itse olin juuri syönyt kahvilassa, joten nappasin vain banaanin ja päärynän mukaani luentosaliin.

AktiiviOPET 2019 -seminaarin avasi AKOL ry:n puheenjohtaja Maarit Rahkola. Hän kertoi avauksessa napakasti, miten OAJ on rakentunut ja mitä AKOL tekee. OAJ:n teemana tälle lukuvuodelle 2019-2020 on työhyvinvointi. Maarit Rahkolan avaussanojen jälkeen saimme kuulla Petri Karoskosken, YTM, Työhyvinvointi ja opettajan jaksaminen -luennon. Petri on myös Tampereen aikuisopettajat ry:n puheenjohtaja. Työhyvinvointi -luennollaan Petri sai meidät aktivoitua hienosti mukaan, koska oli miettinyt meille pöytäkunnittain pohdittavia pienryhmätehtäviä. Vastaukset olivat pöytäkuntien sisällä hyvin erilaisia, koska mukana pöydissä oli taustoiltaan erilaisia henkilöitä. Joku toimi yksityisellä sektorilla, toinen kunnalla tai vapaan sivistystyön puolella. Meidän piti miettiä nykyistä työtämme kuvaava metafora. Oman pöytäseurueeni metaforaksi nousi ”työ on löytöretki, ei opintomatka”, aivan kuin elämäkin. Pohdimme, mikä meitä työssämme kuormittaa. Vapaassa sivistystyössä kuormitusta aiheuttavat ainakin jatkuvat työsopimusten ketjutukset, opettajien kilpailutilanteet toisten opettajien kanssa, joilla on samansisältöisiä kursseja, kurssien mahdollinen peruuntuminen tai työn pirstaloituminen usealle työnantajalle ”tunti tuolta ja toinen sieltä” -periaatteella. Toisaalla vuosityöaikamuutokset kuormittavat osaa opettajista. Samoin pohdimme, millaisia työhyvinvointia tukevia toimia tarvitsemme, jotta jaksamme ylipäänsä tehdä töitä. Omalla kohdallani tämä AKOL:n järjestämä seminaariristeily on parhaimmillaan työhyvinvointiani tukevaa toimintaa. Lisäksi omaa työhyvinvointiani tukevat Tampereen aikuisopettajat ry:n järjestämät virkistäytymistapahtumat. Tapahtumia on useita vuoden aikana. Onneksi jokainen voi omalla toiminnallaan vaikuttaa omaan työhyvinvointiinsa.

Petri Karoskoski ja työhyvinvointi aikuisopettajan työssä

Petri Karoskosken luennon jälkeen kokoonnuimme Tampereen porukan kesken M/S Mariella laivan Cava Bar:iin fiilistelemään hienosti sujunutta Petrin luentoa ja itse seminaarin tulevaa antia. Fiilistelyjen jälkeen kiersimme Tax Freen kautta hyttiin, missä vaihdoimme vaatteet illallista varten. Tulipahan pidettyä vauhtia yllä. Klo 20 ohjelmassa meillä oli illallinen laivan Buffet -ravintolassa. Ruokalajeja oli niin paljon, että kaikki löysivät varmasti mieleistä syötävää. Ruokailun jälkeen oli iltaviihteen vuoro ja tanssilattialla tuli tanssittua ihan kunnolla.

En saanut nukuttua montaa tuntia, kun piti jo herätä. Suihkun kautta aamiaiselle ja seminaariohjelma jatkui jo klo 9:30 Petra Kirkko-Jaakkolan, OAJ:n työmarkkina-asiamiehen, Työhyvinvoinnin ajankohtaiset asiat -luennolla. Petra esitteli OAJ:n kuukausittaiset työhyvinvoinnin ja turvallisuuden teemat; elokuussa Unelmaduuni, syyskuussa Aika riittää! jne. Teemat löytyvät OAJ:n nettisivuilta. Toki viestintä OAJ:llä on monikanavaista esimerkiksi Facebookin ja Instagramin kautta. Petra piti huolen, että tiedämme, mitä luottamusmies tai työsuojeluvaltuutettu työpaikoilla tekevät. Pääaiheena Petralla oli yhteistoiminta työpaikoilla. Laki määrittelee yhteistoiminnassa käsiteltävien asioiden vähimmäistason, ja lait yhteistoiminnasta ovat erilaisia yksityisellä työpaikalla, kunnalla ja valtiolla. Laki yritysten yhteistoiminnasta on valmisteilla. Yhteistoimintalain nojalla asia ratkaistaan vasta, kun perusteista, vaikutuksista ja vaihtoehdoista on neuvoteltu yhteistoiminnan hengessä ainakin niiden työntekijöiden kanssa, joita asia koskee. Moni työntekijöistä kuitenkin kokee, että yhteistoimintaneuvotteluissa yhteistoimintalain vähimmäismäärä ei toteudu, mikä vaikuttaa tietenkin suoraan työhyvinvointiin heikentävästi. Luento oli mielenkiintoinen katsaus yhteistoimintaan. Kannattaa miettiä, miten yhteistoiminta toimii omassa organisaatiossa, ja toimiiko se?

Petra Kirkko-Jaakkola ja yhteistoiminta työnantajan kanssa

Petran luennon jälkeen ohjelmaan oli varattu meille vapaa-aikaa. Lähdin Sarin, Pilvin ja toisen Sarin kanssa kävellen kohti Tukholman keskustaa. Tukholmassa Slussenin alueella on parhaillaan melkoiset rakennushankkeet käynnissä, aivan kuin olisi ollut Tampereen ratikkatyömaalla. Päätimme kulkea rantaväylää, Ruotsin kuninkaanlinnan takaa kohti keskustaa. Satuimme sopivasti kadun varrelle, kun linnan vartijoiden kulkue torvisoittajineen marssi ohitse. Kulkue oli menossa vaihtamaan linnaan vartijat. Saavuimme Kungsträdgårdenin puistoon, missä oli kauniita kukkaistutuksia. Yllätyksenä puiston lavalla oli menossa Korean kulttuurifestivaalin tapahtuma. Jäimme hetkeksi kuuntelemaan korealaista discomusiikkia ja katsomaan tanssiesityksiä. Matka jatkui siitä Gallerian -ostoskeskukseen. Tavoitteenani oli päästä Hollister Co. kauppaan vaateostoksille. Sain muilta puoli tuntia aikaa tehdä ostokseni ja sain kuin sainkin hankittua lapsilleni tuliaiset. Päätimme palata takaisin laivalle Tukholman vanhan kaupungin halki. Loppumatkasta palkitsin itseni vohvelijäätelöllä. Ilma oli, mitä parhain. Oli lämmintä ja aurinko paistoi. Saavuimme takaisin laivalle hieman ennen kolmea.

Korean kulttuurifestivaali Tukholmassa

Laivalla meille oli varattu välipalaa kokoustilaan klo 15-15:30. Se olikin tarpeen, koska emme syöneet Tukholmassa mitään. Välipalan jälkeen ohjelmassa oli Amazing Race -tyylinen visailu, missä meidät oli jaettu etukäteen 4-hengen ryhmiin. Oli kiva, kun ryhmän jäsenet olivat toisilleen vieraita. Ainakin omassa ryhmässäni juttua riitti. Kiersimme eri pisteissä tekemässä erilaisia tehtäviä. Tehtäväpisteitä oli kaikkiaan 13. Saimme kaikki tehtäväpisteet suoritettua ja ryhmämme pääsi maaliin asti. Maalissa kolmelle ryhmälle arvottiin lisäksi pienet tavarapalkinnot. Puheenjohtaja Maarit Rahkola kiitti seminaarin järjestäjiä sekä kaikkia osallistujia. Virallinen osuus seminaarista päättyi tähän.

AktiiviOPET kokoontuivat yhteiselle illalliselle

Tämän jälkeen vuorossa oli varsin lyhyt lepohetki hytissä ja valmistautuminen A’la carte illalliselle. Oli mukava päästä välillä illalliselle, missä saattoi vain nauttia eteen tuoduista ruoista ja juomista. Illallinen oli juhlallinen ja nautin joka hetkestä. Johannan ja muun pöytäseurueen kanssa tuli kikatettua ajoittain ehkä liikaakin. Illallisen jälkeen loppuilta vierähti tanssilattialla tanssien. Nukkumiseen jäi jälleen vähän aikaa, mutta aamiaiselle ehdimme. Laiva oli Helsingin satamassa klo 10:10 ja paluumatkani Tamperetta kohden alkoi Johannan ja Juhanin kanssa. Petri tuli junaan Pasilasta. Istuimme junassa saman pöydän ympärillä ja rupattelimme tyytyväisinä hienosti sujuneesta AktiiviOPET 2019 -seminaariristeilystä. Suuret kiitokset hienosti järjestetystä seminaarista järjestäjille, esiintyjille ja kaikille, joiden kanssa tuli risteilyllä juteltua. Kiitos seurastanne! Voin vakuuttaa, että minulla ja koko Tampereen porukalla oli antoisa ja mukava seminaariristeily juuri teidän ansiosta! Oli hienoa olla mukana.

Teksti: Anne-Mari Koskenniemi

Tapahtuma | 15.5.2024

OAJ valtuuston kevätkokous

Yhdistyksemme

Aikuisopettajien liitto AKOL ry:n tehtävänä on toimia aikuisopetuksen alalla toimivan jäsenistönsä oikeuksien, taloudellisen ja sosiaalisen aseman turvaamiseksi sekä ammatillisen ja järjestöllisen osaamisen kehittämiseksi.

Yhdistyksemme toimintaa hoitaa yhdistyksen puheenjohtaja ja hallitus. Aikuisopettajienliitossa on jäsenenä n. 1800 aikuisopettajaa ja -kouluttajaa jäsenyhdistyksissä.