Ohita navigaatio

Mistä oppia digifasilitointiin – työelämän uuteen perustaitoon?

Tekoälytyökalut tuovat uusia mahdollisuuksia fasilitointityöhön. Fasilitoija saattaa yllättyä, miten näppärästi tekoäly hoitaa joitakin aiemmin työläitä tehtäviä. 

Yhteistyön digitaalinen fasilitointi on perustaito, johon työntekijöitä pitäisi opettaa. Näin totesi konsultti Riikka Gassen Helsingin Sanomien artikkelissa, jossa käsiteltiin koronapandemian entisestään kiihdyttämää työn digitalisoitumista (13.9.2021).

Kyky hyödyntää jaettua osaamista ja työn yhteinen kehittäminen korostuvatkin nykypäivän työelämässä. Organisaatioilta edellytetään uusiutumista ja mukautumista muuttuviin olosuhteisiin –tämä tuntuu jo itsestäänselvyydeltä.

Sanotaan, että muutosta ei voi hallita, mutta sitä voi ja pitää fasilitoida. Digialustat ovat muodostuneet keskeisiksi paikoiksi, joissa työtä kehitetään ja muutosta fasilitoidaan vuorovaikutteisesti.

Digitaalisilla alustoilla tapahtuvaan kehittämiseen liittyykin paljon etuja: muun muassa osallistumisen laajuus, aikaan ja paikkaan liittyvien rajoitteiden poistuminen ja mahdollisuus vuorovaikutukseen organisaation eri osien ja tasojen kesken.

Käytännön fasilitointityö helpottuu, mutta ohjaajan näkemys yhä tärkeintä

Digialustat tuovat helpotusta myös käytännön fasilitointityöhön. Kasvokkaisissa työpajoissa fasilitaattorit askartelevat usein post it -lappujen kanssa ja esimerkiksi keskustelujen yhteenvetäminen voi olla työlästä ja aikaa vievää. Pahimmassa tapauksessa lippulappuset ja fläppipaperit katoavat ennen kuin niitä on ehditty työstää.

Digialustojen työkalut sujuvoittavat monia ohjaustoimintoja, ja esimerkiksi keskustelun jäsentäminen voi käydä käden käänteessä. Työskentely myös tallentuu. Ei meitä siis suotta kannusteta oppimaan digifasilitoinnin taitoja.

Digialustoilla ei ole kuitenkaan mitään taikanappuloita. Alustoilla tapahtuvaan fasilitointiin liittyy myös haasteita. Osallistumisaktiivisuus voi olla heikkoa, vuorovaikutus jäädä vähäiseksi ja sitoutuminen prosessiin ohueksi.

Alustojen teknologiset mahdollisuudet eivät muuta sitä, että hyvä ohjaus edellyttää pedagogista näkemystä ja taitoja tukea osallistujien yhteistä työskentelyä.

Tekoälytyökalut fasilitoijan tukena 

Fasilitoijan tehtävänä on auttaa osallistujia pohtimaan, ottamaan kantaa, tuottamaan uusia näkökulmia ja yhteisiä ratkaisuja. Nämä ohjauksen taidot ovat mitä suurimmassa määrin ihmis- ja vuorovaikutustaitoja, joissa harjaantuminen edellyttää kokemusta ja varmasti myös yritystä ja erehdystä.

Teknologian voi kuitenkin valjastaa rengiksi myös näissä ohjauksen perustehtävissä. Esimerkiksi Howspace-yhteistyöalustan tekoälytyökalujen avulla voi tehdä ja kokeilla monenlaista. Niitä voi käyttää osallistujien aktivoimiseen; ne auttavat ymmärtämään keskustelua ja ne voivat tehdä keskustelun muutoksen näkyväksi. Tekoälytyökalujen avulla voi myös ohjata osallistujia kohti heitä kiinnostavia sisältöjä ja virittää jatkokeskustelua.

Tekoälytyökalut tuovat uusia mahdollisuuksia fasilitointityöhön. Ne eivät ole täydellisiä, ja joskus fasilitoijan oma kooste toimii paremmin. Niiden käyttöä oppii parhaiten kokeilemalla. Se kannattaa, sillä fasilitoija saattaa iloisesti yllättyä, miten näppärästi tekoäly hoitaa joitakin aiemmin työläitä tehtäviä.

Ilmoittaudu Kehitä työtä verkossa -webinaariin

Kiinnostaako digifasilitointi ja vuorovaikutteinen kehittäminen digialustoilla? Haluatko kuulla lisää tekoälyn mahdollisuuksista tukea kehittämistä? Tekoäly työn kehittämisen tueksi -hanke (TeKeT) järjestää 11.5.2022 klo 9–10 webinaarin Kehitä työtä verkossa! Tekoäly vuorovaikutuksen virittäjänä.

Webinaarissa pureudumme vuorovaikutteiseen kehittämiseen, Howspace- oppimisalustan tekoälytoiminnallisuuksiin ja niiden mahdollisuuksiin fasilitoinnin työkaluina: Miten tekoälytoiminnallisuuksia voidaan käyttää vuorovaikutteisen kehittämisen tukena? Millaisia seurauksia niiden käytöllä on oppimiseen ja kehittämiseen? Mikä muuttuu fasilitaattorin työssä?

Ilmoittautuminen:

Kehitä työtä verkossa! Tekoäly vuorovaikutuksen virittäjänä -webinaari | Työterveyslaitos (ttl.fi)

https://www.ttl.fi/koulutus/webinaari/kehita-tyota-verkossa-tekoaly-vuorovaikutuksen-virittajana-webinaari

Kirjoitus on julkaistu Työterveyslaitoksen blogissa 28.4.2022.
Kirjoittaja Kirsi Yli-Kaitala, erityisasiantuntija, Työterveyslaitos

Uutiset

Jäsenyys

Jäsenkirje 9 / 2022

08.11.2022

Uutiset

Nenäpäivä 2022

03.11.2022

Yhdistyksemme

Aikuisopettajien liitto AKOL ry:n tehtävänä on toimia aikuisopetuksen alalla toimivan jäsenistönsä oikeuksien, taloudellisen ja sosiaalisen aseman turvaamiseksi sekä ammatillisen ja järjestöllisen osaamisen kehittämiseksi.

Yhdistyksemme toimintaa hoitaa yhdistyksen puheenjohtaja ja hallitus. Aikuisopettajienliitossa on jäsenenä n. 2000 aikuisopettajaa ja -kouluttajaa jäsenyhdistyksissä.