Suomen kielen opettaja työelämäjaksolla
Työskentelen Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradiassa maahanmuuttajien suomen kielen opettajana valmistavassa koulutuksessa ja perustutkinnoissa. Viime vuosina olen ollut useammassa maahanmuuttajaryhmässä samanaikaisopettajana opetuskeittiössä ravitsemisalan ammattiopettajan kanssa. Osa S2-opetuksestani on ollut myös perinteistä luokkaopetusta ravitsemisalan ryhmille. Opetus painottuu vahvasti alalla tarvittavan kielen opettamiseen. Koska minulla ei ollut muutamia työpaikkakäyntejä lukuun ottamatta kokemusta alan työpaikoista, hakeuduin työelämäjaksolle, joka Gradiassa järjestetään nyt strategiarahahankkeen rahoituksella.
Tavoitteenani oli päästä tutustumaan ravitsemisalan autenttisiin kielellisiin tilanteisiin, jotta osaisin auttaa opiskelijoitani oppimaan työelämässä käytettävää kieltä paremmin. Minua kiinnosti, millaista puhekieltä, sanastoa ja rakenteita ammattilaiset käyttävät sekä millaisia tekstejä työssä on. Lisäksi halusin tarkkailla, millaista kieltä asiakaspalvelutilanteissa käytetään.
Minulla oli ilo tutustua Jyväskylässä S-ryhmän PizzaBuffa-ravintolan ja Presso-kahvilan arkeen viikon mittaisella työelämäjaksollani. Ensimmäisenä päivänä minut vastaanotti ravintolapäällikkö sekä Keskimaan ryhmäpäällikkö leppoisasti tarjoamalla kahvit ja kertomalla lyhyesti ravintolan toiminnasta. Koronan vuoksi viikot ovat heillä jonkin verran tavanomaista hiljaisempia, joten ravintolapäällikkö arveli, että henkilöstöllä on minun kysymyksilleni siten paremmin aikaa. Sovimme vielä, että minulla voi olla sanelin työvaatteiden taskussa mukana, jotta voin tarvittaessa tallentaa ajatuksiani ja esimerkiksi eteen tulevia ammattisanoja muistiin.
Paikkoihin tutustumisen jälkeen pääsin aloittamaan työskentelyn salaattivuorossa toisen työntekijän kaverina. Sain selkeät ohjeet ja niinpä iso osa päivää kului erilaisia kasviksia pilkkoessa: melonia, kurkkua, salaattia ja paprikaa kymmeniä kiloja. Melko monelle henkilölle esittäydyin, koska vaikka keittiö ei olekaan suuren suuri, työskentelee siellä kahdessa eri vuorossa maanantaista sunnuntaihin noin kaksikymmentä työntekijää.
Viikko jatkui tutustumalla muihin työtehtäviin. Pitsavuoron myötä pääsin täyttämään ja paistamaan pitsoja sekä tekemään niihin mm. kasvistäytettä ja chilimajoneesia. Pitsan leikkaaminen kahteentoista osaan oli oma operaationsa, joka toisena päivänä alkoi jo sujua kohtalaisella nopeudella. Kolmekerroksisen pitsauunin vahtiminen siten, etteivät peräkkäin paistumaan laitetut pitsat pääse kolaroimaan, ei ollut nyt kovin vaikeaa, mutta voin kuvitella, että ruuhka-aikaan kiirettä pitää. Lämmintä oli uunin vieressä!
Keräsin työpaikalta kirjallista materiaalia, jota voin toivottavasti hyödyntää suomen opetuksessa. Lisäksi uusia puhekielisiä sanoja tarttui mukaan. Lasse ei olekaan kukaan työntekijöistä vaan tuttavallinen nimitys lasagnelle. Ollit ovat oliiveja ja jallut jalapenoja. Hmp ei ole mikään maustekastike, kuten luulin, vaan herne-maissi-paprika -sekoituksen lyhenne.
Kerran tein iltavuoron ja tarkkailin silloin erityisesti asiakaspalvelutilanteita. Vaikka monet niistä sujuivat saman kaavan mukaan, tuli vastaan myös yllättäviä kysymyksiä asiakkailta. Siihen, sisälsivätkö kaikki kahvilan leivonnaiset palmuöljyä, tarvittiin useamman työntekijän yhteistietämystä.
Olen erittäin tyytyväinen, että lähdin työelämäjaksolle. Kokemus oli virkistävä ja opettavainen. Oli terveellistä olla välillä perehtyjän ja oppijan roolissa kaiken uuden edessä; kuten opiskelijatkin mennessään työssäoppimaan. Työporukka oli erittäin mukava, kärsivällinen ja hyvä esimerkki siitä, miten sujuvasti yhteistyö voikaan sujua. Oli helppo mennä mukaan ja yhteinen huumori löytyi nopeasti. Lisäksi keskustelut työpaikan maahanmuuttajataustaisten työntekijöiden kanssa olivat antoisia.
Toivon, että kokemukseni auttaa minua ja kollegoitani kehittämään maahanmuuttajataustaisten suomen kielen opetusta Gradiassa vastaamaan paremmin työelämän vaatimuksia. Lisäksi sain kontakteja ja ideoita opiskelijoiden tulevia työssäoppimispaikkoja varten. Hanketyössä voin todennäköisesti myös hyödyntää Keskimaan kontaktejani. Kannustan kaikkia opettajia tarttumaan mahdollisuuteen työelämäjaksosta!
Teksti ja valokuvat:
Ulla Koukkari-Anttonen, AKOL:n hallituksen varajäsen
Uutiset
Tapahtumat
Yhdistyksemme
Aikuisopettajien liitto AKOL ry:n tehtävänä on toimia aikuisopetuksen alalla toimivan jäsenistönsä oikeuksien, taloudellisen ja sosiaalisen aseman turvaamiseksi sekä ammatillisen ja järjestöllisen osaamisen kehittämiseksi.
Yhdistyksemme toimintaa hoitaa yhdistyksen puheenjohtaja ja hallitus. Aikuisopettajienliitossa on jäsenenä n. 1800 aikuisopettajaa ja -kouluttajaa jäsenyhdistyksissä.